Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar terhadap Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar di Era Digital

Main Article Content

Egi Anggara
Tomi enramika

Abstract

The aim of this research is to examine and analyze the use of the Merdeka Mengajar Platform (PMM) in improving teacher competency at SD Negeri 3 Mengulak, East Ogan Komering Ulu Regency. This type of research is descriptive-qualitative, using a phenomenological approach, and explores elementary school teachers' experiences using PMM. The results of this research show that teachers responded positively to using PMM to improve their digital competence. However, the Education Department still needs to provide more active outreach and training, especially for teachers who are less familiar with technology and live in remote areas without internet access

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Efektivitas Dan Peran Dari Guru Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. LENTERA Jurnal Ilmiah Kependidikan 17(1), 40 – 50. https://doi.org/10.33654/jpl.v17i1.1803

Erfiana, N., & Enramika, T. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Menengah: (Studi Kasus di SMPN 5 Kerinci). JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), 1(1), 1-9.

Hapudin, M. S. (2022). Digital Mindset of Behaviour: Teori dan Konsep Pengembangan Kompetensi Guru Menghadapi Transformasi. Jakarta : Digital Salemba Humanika

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Buku Saku Platform Merdeka Mengajar.Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Ketaren, A., Rahman, F., Meliala, H. P., Tarigan, N., & Simanjuntak, R. (2022). Monitoring dan Evaluasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Pada Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 10340–10343. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10030

Khasanah, Uswatun. (2022). Pengembangan Kurikulum pendidikan : Inovasi dan Telaahnya.Jawa Tengah : Tahta Media Grup

Marisana, D., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 139–150. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4363

Nugraha, T. S. (2022) Kurikulum Merdeka Untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Jurnal UPI : Inovasi Kurikulum, 19(2), 251-262. https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.45301

Nuraini, D,. Anggraini, L,. Misiyanto,. & Mulia, K, R,. (2022). Buku Saku Serba-serbi kurikulum Merdeka kekhasan sekolah dasar. Jakarta : Direktorat Sekolah Dasar.

Prayogi, R. D., & Estetika, R. (2019). Kecakapan Abad 21: Kompetensi Digital Pendidik Masa Depan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 14(2), 144–151. https://doi.org/10.23917/jmp.v14i2.9486

Ramdani, M., Yuliyanti, S. Y., Rahmatulloh, I. T., & Suratman, S. (2022). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) pada Guru Sekolah Dasar. Journal of Instructional and Development Researches, 2(6), 248–254. https://doi.org/10.53621/jider.v2i6.201

Ramli, Muhammad. (2022). Media Dan Teknologi Pembelajaran. Banjarmasin : IAIN Antasari Press.

Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru dalam Pembelajaran Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13953-13960. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.4823

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D Cetakan Ke-2. Bandung: Alfabeta.

Triscova, V., Rahma, F. A., & Nurlillahi, A. A. (2022). Persepsi Guru Sekolah Dasar Dalam Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar. Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 75-82. http://dx.doi.org/10.33087/aksara.v6i0.453