Hubungan Self-Directed Learning Readiness Dengan Ketepatan Waktu Penyelesaian Skripsi

Main Article Content

Virnanda Trisnorizki Saputra
Dian Pertiwi
Biomechy Oktomalio Putri

Abstract

The medical study program at the Faculty of Medicine, Andalas University, since 2004, has changed the learning model to problem-based learning (PBL), which requires students to be prepared for self-directed learning (SDLR). This study aimed to determine the relationship between SDLR and the timeliness of thesis completion for medical students. This research was an analytical cross-sectional study. Using a simple random sampling technique, 197 medical students from the 2017 cohort of the Faculty of Medicine, Andalas University were selected. The students' SDLR (Self-Directed Learning Readiness) scores were measured using the SDLRS questionnaire. SDLR was categorized as high if the score was > 132, and categorized as low-moderate if the score was ≤ 132. The timeliness of thesis completion was measured through the date of the thesis defense and categorized as timely if they could attend the first thesis defense session on February 15, 2021. Univariate and bivariate analyses were conducted, with bivariate analysis utilizing chi-square analysis. Univariate analysis revealed that 51.3% had high SDLR, while 49.7% had low-moderate SDLR. Additionally, 29.9% of students completed their thesis on time, while 70.1% did not. Bivariate analysis between SDLR and timeliness of thesis completion yielded a significance value of p=0.043 (p<0.05). It can be concluded that there was a significant relationship between SDLR and the timeliness of thesis completion for medical students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Arifah, D. F. (2016). Hubungan antara tingkat kekhusyukan dalam salat dengan kontrol diri pada kenakalan remaja. 58.

Aviyah, E., & Farid, M. (2014). Religiusitas, kontrol diri dan kenakalan remaja. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02), 126–129.

Budiyanto, G. (2014). Pendekatan student centered learning (scl) dalam proses pembelajaran.

Burhanudin, A., Pamungkasari, E. P., & Randita, A. B. T. (2017). Kematangan refleksi diri dosen sebagai tutor terhadap paradigma. Nexus Pendidikan Kedokteran & Kesehatan, 6(1).

Damayanti, E. (2019). Manajemen diri mahasiswa yang aktif berorgansasi. Universitas Muhammadiyah Surakarta, 1–18.

Data akademik yudisium S.ked Fakultas Kedokteran tahun 2020-2021. (n.d.).

Dwi Marsela, R., & Supriatna, M. (2019). Kontrol diri: definisi dan faktor. Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice & Research, 3(2), 65–69.

El-Gilany, A. H., & Abusaad, F. E. S. (2013). Self-directed learning readiness and learning styles among Saudi undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 33(9), 1040–1044.

Etika, N., & Hasibuan, W. F. (2016). Deskripsi masalah mahasiswa yang sedang menyelesaikan skripsi. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 3(1), 40–45.

Fachrozie, R., Sofia, L., & Ramadhani, A. (2021). Hubungan kontrol diri dengan kecemasan pada mahasiswa tingkat akhir dalam menyelesaikan skripsi. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(3), 509.

Fadillah, R. E. A. (2013). Stres dan motivasi belajar pada mahasiswa psikologi Universitas Mulawarman yang sedang menyusun skripsi. Psikoborneo, 1(3), 148–156.

Iskandar. (2017). Pengaruh pelatihan manajemen diri dan konsep diri terhadap hasil belajar mata kuliah manajemen pendidikan. 19(3), 175–190.

Kurniati, D. (2014). Analisis Faktor Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi PPAPK. 2.

Majid, akhlis nurul. (2017). Hubungan antara kontrol diri(self kontrol) dengan prokrastinasi akademik dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa Ftik Jurusan Pai angkatan 2012. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 11.

Mariyanti, S. (2013). Model strategi coping penyelesaian studi sebagai efek dari stressor serta implikasinya terhadap waktu penyelesaian studi mahasiswa psikologi Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 11(2).

Meity, N., Prihatiningsih, T. S., & Suryadi, E. (2017). Penerapan self-directed learning melalui sistem pbl pada mahasiswa fakultas kedokteran di Asia : suatu kajian literatur. 6(3), 133–140.

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh interaksi sosial keluarga, motivasi belajar, dan kemandirian belajar terhadap prestasi belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 441.

Muntazhim, M. A. (2022). Hubungan Regulasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Sedang Menyusun Skripsi. Acta Psychologia, 4(1), 21–28.

Muspawi, M., Denmar, D., & Septiani, W. (2020). Penyelesaian tugas akhir mahasiswa : tinjauan pengaruh motivasi belajar dan kemampuan akademik terhadap proses penyelesaian skripsi. 4(1), 21–32.

Nurcahyo, F. A., & Valentina, T. D. (2020). Menyusun skripsi di masa pandemi ? studi kualitatif kesejahteraan psikologis. Prosiding Seminar Nasional Dan Call Paper “Psikologi Positif Menuju Mental Wellness,” 136–144.

Nyambe, H., Rahayu, G. R., Kedokteran, J., Kedokteran, F., Hasanuddin, U., Kedokteran, D. P., Kedokteran, F., & Gadjah, U. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi self directed learning readiness pada mahasiswa tahun pertama , kedua dan ketiga di Fakultas Kedokteran Universitas Hasanuddin. 5(2), 67–77.

Palmer, S. (1998). People and self management (1st ed.). Butterworth-Heinemann.

Palupi, G. R. P., Agustin, R. W., & Satwika, P. A. (2018). Pengaruh pelatihan manajemen diri terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa FK UNS dalam menyelesaikan skripsi. Jurnal Wacana, 10(2), 1–15.

Pasambo, T. A., & Indah, P. K. demak. (2016). Hubungan self directed learning readiness dengan prestasi belajar mahasiswa tahun pertama program studi pendidikan dokter FKIK UNTAD. Jurnal Ilmiah Kedokteran, 3(2), 31–39.

Salami, M. M., Kencana, P. N., Apriansyah, M., Agrasadya, A., & Irawati, L. (2020). Pengembangan SDM Rumah Sakit dalam Menghadapi Era Globalisasi dan Persaingan Bebas. Dedikasi Pkm, 1(3), 68–72.

Sandra, K. I. (2013). Manajemen waktu , efikasi diri dan prokrastinasi. 2(3), 217–222.


Saputra, E. L., Pertiwi, D., & Ilhami, Y. R. (2020). Gambaran self directed learning readiness mahasiswa Program Studi Kedokteran Fakultas Kedokteran Universitas Andalas.

Sastroasmoro, S. (2022). Dasar-dasar metodologi penelitian klinis (5th ed.). CV. Sagung Seto.

Torabi, N., Abdollahi, B., Aslani, G., & Bahrami, A. (2013). A validation of a self-directed learning readiness scale among preliminary schoolteachers in Esfahan. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 995–999.

Wardani, N. P. (2016). Konsep pembelajaran student centered learning di perguruan tinggi. Konsep Pembelajaran Student Centered Learning Di Perguruan Tinggi, 1–10.

Zulharman, H., & Kumara, A. (2008). Peran self directed learning readiness pada prestasi belajar mahasiswa tahun pertama Fakultas Kedokteran Universitas Riau. Jurnal Pendidikan Kedokteran Dan Profesi Kesehatan Indonesia, 3(3), 104–108.