Pengembangan Media Pembelajaran Fisika berbantuan 3D Application Scratch pada Topik Gerak Parabola
Abstract
The fundamental problem that is often experienced in learning physics in the classroom lies in the limited use of learning media in conveying complex physics concepts. Therefore, the main objective of this research is to develop Scratch-based learning media on parabolic motion material. This research adopts the 4D approach which involves the stages of Define, Design, Development, and Disseminate. The method includes literature study, Scratch media development, and feasibility test. The results of the study show the average feasibility test of each aspect, and the feasibility test results show an average score of 3.45 which is included in the very feasible category and indicates that this media can be used in physics learning. The novelty of this article lies in the innovative integration between theory and practical application of Scratch which makes it a valuable contribution to the development of technology-based physics education.
Downloads
References
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.
Arfiansyah, P. L., Akhlis, I., & Susilo. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scratch pada Pokok Bahasan Alat. Unnes Physics Education Journal, 66–74.
Arsyad, A. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Assulamy, H., Aunnurahman, A., & Halida, H. (2023). Pengunaan Media Pembelajaran Scratch pada SMP. Journal on Education, 6(1), 9521-9528.
Aulia, S. T., Putri, S. S. W. T., Kamila, B. S., Anggraeni, F. K. A., & Subiki. (2022). Analisis Respon Mahasiswa Fisika Universitas Jember Terhadap Virtual Laboratorium Scratch Pokok Bahasan Gerak Melingkar. Jurnal Pembelajaran Fisika, 11(4), 159–164.
Aulia, S., Zetriuslita, Z., Amelia, S., & Qudsi, R. (2021). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa dalam Menggunakan Aplikasi Scratch pada Materi Trigonometri. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 4(3), 205–214. https://doi.org/10.24014/juring.v4i3.13128
Chaerunnisa, N. A., & Bernard, M. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Scratch. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1577–1584. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1577-1584
Hardyanto, W., Wahyuni, S., Akhlis, I., & Sugiyanto, S. (2022). Scratch Sebagai Solusi Simulasi Praktikum Digital di Masa Pandemi. Journal of Community Empowerment, 2(1), 07-11.
Islam, N. P., & Setiawan, A. M. (2023). Urgensi Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Scratch Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VIII Pada Materi Pesawat Sederhana. Proceedings of Life and Applied Sciences, 1.
Kemal, I. (2021). Pengembangan Media Bullet Motion Berbasis Scratch 3.0 Sistem Android Pada Materi Gerak Parabola Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).
Luthfiyyah, R. Z., Nurhikmah, J., Luthfiyyah, R. Z., & Irsalina, S. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Scratch Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV di Salah Satu Sekolah Dasar Purwakarta. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(6), 5722–5731.
Mardapi, D. (2012). Pengukuran penilaian dan evaluasi pendidikan. Yogyakarta: Nuha Medika, 45.
Munadi, Y. 2013. Media Pembelajaran (Sebuah Pendekatan Baru). Jakarta: Referensi.
Nasution, R. H. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA. Doctoral dissertation, UNIMED.
Ningrum, N. I., Akhdinirwanto, R. W., Fatmaryanti, S. D., & Kurniawan, E. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbantuan Scratch untuk Meningkatkan Kemampuan Problem Solving Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains, 6(1), 32-41.
Nugraha, M. I., & Widiyaningrum, P. (2015). Efektivitas Media Scratch Pada Pembelajaran Biologi Materi Sel di SMA Teuku Umar Semarang. Journal of Biology Education, 4(2).
Nurmaulidina, S., Astuti, I. A. D., & Dasmo, D. (2022). Development of Physics Learning Media Based on 3D Scratch Applications on Light Wave Matter Grade 11 High School. Nucleus, 3(1), 54–63. https://doi.org/10.37010/nuc.v3i1.682
Satriana, N., Yusran, & Basrul. (2019). Perbandingan Penggunaan Aplikasi Scratch dan Macromedia Flash 8 terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Animasi 2D Jurusan Multimedia di SMK Negeri 1 Mesjid Raya. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 3(1), 41–49.
Sujarwonto, E., Hidayat, A., & Wartono, W. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika pada Modeling Instruction pada Siswa SMA kelas XI. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1).
Sunarti, S., & Rusilowati, A. (2020). Pengembangan bahan ajar digital gerak melingkar berbantuan scratch berbasis science, technology, engineering, and mathematics. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 9(3), 284-290.
Sutikno, S., Susilo, S., & Hardiyanto, W. (2019). Pelatihan pemanfaatan scratch sebagai media pembelajaran. Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, 16(2), 173-178.
Sopia, N., Sugiatno, S., & Hartoyo, A. (2019). Pengembangan Pemahaman Konseptual dan Disposisi Matematis Siswa melalui Penerapan Pendekatan Problem Solving di SMA. J-Pimat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 11-20.
Wahyuni, S., Darsono, T., Sulhadi, S., Akhlis, I., & Hardyanto, W. (2022). Pelatihan Pengembangan Praktikum Digital Fisika pada MGMP Fisika SMA Kabupaten Pati. BERDAYA Indonesian Journal of Community Empowerment, 2(1), 20-24.
Zidatunnur, S. F., & Rusilowati, A. (2021). Keterbacaan dan kepraktisan bahan ajar digital gerak melingkar berbantuan scratch berbasis stem untuk mahasiswa. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 10(2), 131-138
Copyright (c) 2024 Nurita Annisa, Riki Perdana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.