Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbantuan 3D Application Scratch Pada Topik Rotasi Dan Revolusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik

Main Article Content

Ulfa Dina Damayanti
Riki Perdana

Abstract

Physics requires an innovative learning approach so that students can understand abstract concepts. This research aims to develop physics learning media assisted by 3D Application Scratch on the topic of rotation and revolution to improve students' learning outcomes. Using the 4D development research approach, this research involves four stages: Define, Design, Develop, and Disseminate. In the Define stage, physics learning needs and problems were identified. The Design stage includes learning scenario planning and media design using Scratch. Next, at the Develop stage, the 3D learning media prototype is implemented and then validated. The last stage, Disseminate, is conducted through journal publications. The results of the feasibility test validation score show that Scratch learning media can improve students' learning outcomes, namely for the display aspect of 3.4; the access aspect of 3.0 and the language aspect of 3.75.  As obtained from the validation score, Scratch learning media on the topic of rotation and revolution is feasible to use. The results of this study are expected to contribute to the development of innovative learning media to improve the effectiveness of physics learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Damayanti, U. D., & Perdana, R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbantuan 3D Application Scratch Pada Topik Rotasi Dan Revolusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. MAGNETON: Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 2(1), 45-51. https://doi.org/10.30822/magneton.v2i1.3014
Section
Articles

References

Assulamy, H., Maria, H. T. S., & Karolina, V. (2023). Pengaruh Pengunaan Media Pembelajaran Power Point Dan Scratch Pada Mata Pelajaran Informatika Materi Sistem Komputer. Journal on Education, 6(1), 9489–9496.
Astuti, I. A., Harwanto, A., & Hidayat, T. (2019). Pengembangan Media Interaktif Pengenalan Sistem Tata Surya Menggunakan Framework MDLC. Eksplora Informatika, 8(2), 158–166. https://doi.org/10.30864/eksplora.v8i2.220
Destriana, D. R., & Perdana, R. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Guided Discovery Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Hukum Newton. ORBITA , 9(1), 23–28.
Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo, 2(2), 204–210.
Hayati, S., Setyo Budi, A., & Handoko, E. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Fisika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Fisika SNF2015, IV, 49–54.
Kusumawati, M. D., & Mawardi, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Berbasis Android “Kisah TAYA” untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI SD. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 163–172. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.1.2021.558
Latifah, S., Setiawati, E., & Basith, A. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Nilai-Nilai Agama Islam melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 43–51. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.104
Lestari, I. F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scratch untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 7(6), 3567–3576.
Martanti, A. P., Hardyanto, W., & Sopyan, A. (2013). Pengembangan Media Animasi Dua Dimensi Berbasis Java Scratch Materi Teori Kinetik Gas Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA. UPEJ : Unnes Physics Education Journal, 2(2), 19–25.
Norita, E., & Hadiyanto, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kognitif Berbasis Multimedia di TK Negeri Pembina Padang. Jurnal Basicedu, 5(2), 561–570. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.783
Ntobuo, N. E., Mohamad, L., & Amali, K. (2019). Pengembangan Bahan Ajar berbasis IT pada konsep Rotasi dan Revolusi Bumi. Seminar Nasional Teknologi, Sains Dan Humaniora 2019, 370–375.
Nurhayati, E., Dewi, S. V., & Setialesmana, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scratch untuk Mengoptimalkan Problem Solving Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 871–881. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6520
Nurmaulidina, S., Astuti, I. A. D., & Dasmo, D. (2022). Development of Physics Learning Media Based on 3D Scratch Applications on Light Wave Matter Grade 11 High School. NUCLEUS, 3(1), 54–63. https://doi.org/10.37010/nuc.v3i1.682
Nurmiati, P., Tsaniyah, S. P., & Setiawan, T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbentuk Bulletin Berbasis Sosio-Scientific issues materi Rotasi dan Revolusi. PISCES : Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 2, 221–229.
Octavia, F. Z., & Yulianti, K. (2022). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif berbasis Scratch pada Materi Membandingkan Nilai Pecahan. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 83–94.
Pratiwi, S. R., Gandamana, A., Irsan, Manurung, I. F. U., & Afriadi, P. (2023). Pengembangan Media Pembalajaran Berbasis Aplikasi Scratch pada Tema 6 Subtema 1 Kelas III SDN 105455 Sibatu-Batu. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 21427–21438.
Sasmita, I. G. A. A. L., Margunayasa, I. G., & Suarta, I. M. (2023). Pengembangan Media Video Komik pada Pembelajaran Rotasi dan Revolusi Bumi untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 172–183. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i1.684
Weriyanti, Firman, Taufina, & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu dengan Strategi Question Student Have di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 476–483