Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbantuan 3D Application Scratch Pada Topik Getaran Dan Gelombang Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik

Main Article Content

Alifathoriq Yogamas Wakidawantama
Riki Perdana

Abstract

Physics is often considered a less desirable subject due to the complexity of the learning faced by students. The use of physics learning media is very important in the teaching process to attract students' interest. The use of 3D Scratch applications can help in making learning media, such as vibration and wave simulations using balls. By utilizing Scratch, physics material that is abstract can be explained more easily and interestingly for students. This research focuses on the development of scratch-based physics learning media, especially on the topic of vibrations and waves, with the aim of improving student learning outcomes. The research method used is the 4D development model, involving the defining, planning, developing, and disseminating stages. Evaluation was conducted using the SBi method by converting ordinal data to intervals using MSi analysis. The results showed that the learning media created can be categorized as feasible. Thus, this learning medium can be effectively used in physics learning activities, helping students understand the concepts of vibration and waves.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Wakidawantama, A. Y., & Perdana, R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbantuan 3D Application Scratch Pada Topik Getaran Dan Gelombang Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. MAGNETON: Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.30822/magneton.v2i1.3008
Section
Articles

References

Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-49.
Arfiansyah, L. P., Akhlis, I., & Susilo, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scratch Pada Pokok Bahasan Alat Optik. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(1), 66-74.
Arsyad, A. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Druxes, H., Born G., & Siemsen F. (1986). Kompendium Didaktik Fisika. Ahli bahasa: Soeparmo. Bandung: Remadja Karya CV Bandung.
Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321-334, 2021.
Fatma, A. D., & Partana, C. F. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2), 229-236.
Febrianto, A. (2019). Program Aplikasi Scratch Pada Mata Pelajaran Agama Islam Bagi Peserta Didik. In Seri Prosiding Seminar Nasional Dinamika Informatika, 1(1).
Intana N. M., Akhlis I., & Hardyanto W. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika Berbasis Scratch Pada Pokok Bahasan Hukum Oersted. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 7(2), 1-8.
Kadir, A. (2016). Scratch For Arduino. Yogyakarta: C.V Andi Offset.
Martanti, A. P., Hardyanto, W., & Sopyan, A. (2013). Pengembangan Media Animasi Dua Dimensi Berbasis Java Scratch Materi Teori Kinetik Gas Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 2(2): 19-25.
Manasikana, A., & Anggraeni, C. W. (2018). Pendidikan Karakter Dan Mutu Pendidikan Indonesia. Seminar Nasional Pendidikan 2018.
Munadi, Y. (2019). Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi.
Nugraha, M. I., & Widiyaningrum, P. (2015). Efektivitas Media Scratch Pada Pembelajaran Biologi Materi Sel di SMA Teuku Umar Semarang. Journal of Biology Education, 4(2), 209-214.
Rusilowati, A. 2006. Profil Kesulitan Belajar Fisika Pokok Bahasan Kelistrikan Peserta Didik SMA Di Kota Semarang. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 4(2), 100-106.
Sopia, N., Sugiatno, S., & Hartoyo, A. (2019). Pengembangan Pemahaman Konseptual Dan Disposisi Matematis Siswa Melalui Penerapan Pendekatan Problem Solving Di SMA. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 11-20.
Sujarwonto, E., Hidayat, A., & Wartono, W. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Pada Modeling Instruction Pada Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1).
Widoyoko, E. P. (2017). Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.