Pengembangan Media Simulasi Fisika Berbasis TPACK Pada Materi Hukum Newton
Abstract
The integration of technology in physics education is not yet common. The absence of engaging and interactive physics resources may lead to a decline in students' enthusiasm and understanding of the subject matter being taught. To address this issue, simulation tools for physics learning have been created. This study aims to design effective simulation resources for physics education that align with TPACK principles. The ADDIE model is employed for the development process. A questionnaire is utilized to gather feedback on the validity from material and media experts, as well as from students. The analysis of the data utilizes both quantitative and qualitative methods. The evaluations from material and media experts yielded scores of 94% and 92%, indicating that these resources are highly suitable for educational purposes. Additionally, student feedback revealed that 83.4% categorized their responses as very positive. Therefore, it can be concluded that the physics simulation media centered on Newton's Laws effectively supports TPACK-driven learning in educational settings
Downloads
References
Akhmadan. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Flash Dan Moodle. Jurnal Gantang, II(1), 27–40.
Alfi, S., & Tralisno, A. (2023). Efektifitas Mobile Learning Media (PMLM) dalam Meningkatkan Kemampuan Higher Order Thinking Skills (HOTS). Jurnal Inovasi Edukasi, 6(2), 181–188. https://doi.org/10.35141/jie.v6i2.955
Amelia, A., Nurfalah, E., & Mulhayatiah, D. (2021). Peningkatan TPACK Guru Fisika Melalui Media Pembelajaran Berbasis Google Apps. Journal of Teaching and Learning Physics, 6(2), 69–76. https://doi.org/10.15575/jotalp.v6i2.10298
Bayu, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Adobe Flash Professional CS6 Pada Materi Peluang. Jurnal Inovasi Edukasi, 2(1), 38–44.
Erlangga, M. F., Syam, M., & Sulaeman, N. F. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Elektronik Berbasis TPACK Berbantuan Flip PDF Corporate Edition pada Mata Kuliah Fisika Dasar II. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 5(1), 23-33.
Farizi, Z. Al, Sulisworo, D., Hasan, M. H., & Rusdin, M. E. (2019). Pengembangan Media Animasi untuk Mendukung Pembelajaran Berbasis TPACK dengan POWTOON pada Materi Torsi SMA Kelas XI. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(2), 108–113. https://doi.org/10.26877/jp2f.v10i2.4017
Fitria, N., Aziizi, M. K. R., Hardoyo, T., Supriadi, B., Harjianto, A., & Junaidi, M. R. (2023). Penggunaan Phet Simulation Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Smp Islam Panggul. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 428–438. https://doi.org/10.37478/optika.v7i2.3394
Fitriyati, I., & Prastowo, A. (2022). Pembelajaran Daring Menggunakan Phet Simulations Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1041. https://doi.org/10.35931/am.v6i4.1120
Gestiani, N., & Indrawati, T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Aplikasi Adobe Flash Professional CS6 Pada Materi Teks Deskripsi Di Kelas IV Sekolah Dasar Nessira. Tjyybjb.Ac.Cn, 27(2), 58–66.
Jalaluddin, M., Yuris, M., & Alfat, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika SMA Kelas XI menggunakan Adobe Flash Professional CS6 Pada Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 4(4), 174. https://doi.org/10.36709/jipfi.v4i4.9743
Majid, M. I., & Linuwih, S. (2019). Majid & Linuwih_2019_UKBM. Unnes Physics Education Journal, 8(3), 228–238.
Maulida, B. A., Albahij, A., & Mufidah, L. (2024). Pengaruh Penggunaan Teknologi TPACK dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Peserta Didik SD. Jurnal Universitas Muhammadiyah Jakarta, 1266–1275.
Musdalifa, & Dimpudus, A. (2024). Integrasi TPACK (Technological , Pedagogical , and Content Knowledge) Dalam Pembelajaran Matematika Materi Bentuk Aljabar. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(3), 267–275. https://doi.org/https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.877
Nalinda, H., & Sulistyorini, S. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis PBL pada Muatan Pelajaran IPA Kelas IV. Joyful Learning Journal, 7(1), 25–31.
Nilyani, K., Anjani, H. R., Desnita, & Usmeldi. (2023). JEP ( Jurnal Eksakta Pendidikan ) Needs Analysis to Develop Physics Learning E-Modules on. 7(2), 289–300.
Purnawati, W., Maison, M., & Haryanto, H. (2020). E-LKPD Berbasis Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Sebuah Pengembangan Sumber Belajar Pembelajaran Fisika. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(2), 126–133. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v16i2.665
Putri, R. S. S., Yani, A., & Amin, B. D. (2020). Pemanfaatan Software Simulasi dalam Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta didik kelas XI SMAN 9 Makassar. Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs Universitas Negeri Makassar, 2, 150–152.
Qusyairi, L. A. H. (2020). Pemanfaatan Media Dalam Metode Simulasi Pada Pembelajaran PAI. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 195–211.
Rachman, A., Rini, T. P. W., Anggreani, C., Alfiah, S., & Shalihah, U. (2023). Pemanfaatan Media Tpack (Technology, Paedagogy, and Content Knowledge) Bagi Guru Di Kota Banjarmasin. Communnity Development Journal, 4(6), 13518–13521.
Rizaldi, D. R., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). PhET: Simulasi Interaktif Dalam Proses Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 10–14. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i1.103
Sangidah, Uswatun khasanah, Harun Mustofa, A. F. N. (2024). Optimalisasi Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar Melalui Pendekatan TPACK (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2026–2033.
Soprihatin, P. Y., & Haqiqi, A. K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Simulasi Interaktif Berbasis Adobe Flash Materi Suhu Dan Kalor. Journal of Teaching and Learning Physics, 6(2), 129–138. https://doi.org/10.15575/jotalp.v6i2.12438
Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. ALFABETA.
Supriyadi, S., Bahri, S., & Waremra, R. S. (2018). Kemampuan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Mahasiswa Pada Matakuliah Strategi Belajar Mengajar Fisika. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 8(2), 1–9. https://doi.org/10.21067/jip.v8i2.2632
Tralisno, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Multimedia Simulasi Menggunakan Adobe Flash Professional CS6 Pada Kosep Fuzzle Geometri Kelas VIII SMP. Jurnal Inovasi Edukasi, 1(2), 48–79.
Tralisno, A., & Alfi, S. (2023). Efektivitas Multimedia Pembelajaran Matematika Berbasis Simulasi dalam Melatih Keterampilan Psikomotor Peserta Didik pada Konsep Geometri. NUMBERS: Jurnal Pendidikan Matematika & Ilmu Pengetahuan Alam, 1(4), 1–8.
Trilaksono, D., Darmadi, D., & Murtafi’ah, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Adobe Flash Professional Berbasis Literasi Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 180. https://doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1428
Wahid, A., Handayanto, A., & Purwosetiyono, F. X. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Etnomatematika Menara Kudus Menggunakan Adobe Flash Professional CS 6 pada Siswa Kelas VIII. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 58–70. https://doi.org/10.26877/imajiner.v2i1.5765
Copyright (c) 2025 Syamiah Alfi, Agung Tralisno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.